perjantai 30. kesäkuuta 2017

R1374: RDV2017 Helsinki - Halifax

RDV2017 Tall Ship regatta alkoi osaltamme siitä kun lähdimme Helsingistä Halifaxiin, jossa yöpyisimme pari yötä. Vaihdoimme lentoa Islannin pääkaupungissa Reykjavikissä, jossa meillä ei kuitenkaan ollut aikaa tutustua muuhun kuin remontissa olevaan lentokenttään. Vaihto sujui kuintekin näppärästi ja saavuimme Kanadaan aikataulun mukaisesti. Kun matkalaukut oli saatu ja maahantulomuodollisuudet hoidettu, haimme vuokra-auton, jolla ajoimme ensimmäiseen majapaikkaamme.

Majoittautumisen jälkeen lähdimme vielä ruokakauppaan, joka oli auki vielä iltamyöhälläkin. Seuraavan päivän osalta sovimme herätysajan ja sitten olikin jo aika mennä nukkumaan. 6 tunnin aikaero tarkoittu sitä, että sisäinen kellomme oli jo aamutunneilla.
Halifaxissa lähdimme ensimmäiseksi tutustumaan merimuseoon, joka oli katsottu jo ennakkoon yhdeksi vierailukohteista. Museossa vierähti mukava parituntinen, jonka jälkeen istahdimme ravintolaan kevyelle lounaalle, jonka aikana tutkimme myös Nova Scotian esitteitä. Päätimme lähteä Peggy's Covesin kautta Lunenburgiin. Peggy's Cove on kaunis kallioniemi, jossa on majakka ja pieni kalastajakylä.

Turisteja riitti tietenkin bussilasteittain tänne idylliseen kylään. Jatkoimme matkaa kohti Lunenburgia ja matkalla pysähdyimme Swissair 111 muistomerkille ja muutaman kerran ihailemaan maisemia. Maisemat toivat mieleen osin Suomen Lapin, mutta ihan samanalaista ei kuitenkaan ollut.

Lunenburgissa nautimme hummeri-illallisen rannassa olevassa ravintolassa, josta oli kaunis näkymä merelle ja vastapäiselle rannalle. Illallisen jälkeen ajettiin takaisin Halifaxiin.