tiistai 25. marraskuuta 2014

25.11. Teneriffa - Cap Verde

Vihdoin odottamamme ajoneuvo kaartaa laiturille ja pujottelee tiensä telakoitujen veneiden välistä Helenan vierelle. Helenalla korjaustöissä vierailleen sähkömiehen nimi oli Jesus. Polttoaineletkun päässä oleva matkamme seuraava vapahtaja ei itseänsä esittele, jos ei kukaan hänen nimeänsä myöskään kysele.
Messissä on käynnistynyt illallisen tarjoilu, kalaa ja perunamuusia, kun päällikkö antaa aluksella käskyn aloittaa laiturista irroittaminen. Tankkaus oli edennyt ennakoitua nopeammin ja 900 litraa laivadieseliä on matkaa varten tankkeissa. Puoliksi syöty kala-annos jää pöytään. Sitä annosta ei maisteltu myöhemminkään, koska se katosi stand-by vahdin siivoamana roskikseen ennen kuin ehdittiin takaisiin pöydän ääreen. Hyvää päätös sillä lähdön jälkeen aallokossa pöydällä seilaava lautanen olisi pian kumonnut sisältönsä messin turkille. 
Helena siirretään kiinnitysköysien avulla perä edellä pois laiturista sen jälkeen kun kyljessä kellunut tsekkien LaGrace alus on ohjattu sivummalle. Tsekkialuksessa on vielä kannella muutama paahtunut runkomiehistön jäsen edellisen miehistön matkatessa jo kohti kotimaata. 
Laiturin kulmaan kiinnitetyt köydet pitävät keulaa päällikön kääntäessä perää. Taavetin varassa roikkuvan dingin, aluksen apuveneenä toimivan kumiveneen, perämoottori uhkaa jäädä aluksen ja telakan väliin, mutta laiturilla olevat auttavat käsiparit selvittävät liukkaasti tilanteen. Tilaisuuden tullen päällikkö kääntää aluksen keulan keulapotkurilla lähtösuuntaan perämiehen näyttäessä pukspröötillä seisten käsimerkein aluksen liikutteluun käytettävissä olevaa tilaa. Manööveri ahtaassa satamassa on onnistunut ja käsillä on aivan viimeiset hetket poistua satamasta, sillä Helenan moottoroidessa avomerelle jää kölin alle alkaneen laskuveden vuoksi vain vajaa puolimetriä vettä.
Pian lähdön jälkeen laskeutuu pimeä, jota ennen keulan jibi, fore staysail ja main staysail  ehditään nostaa viemään Helenaa kohti Cap Verden saaria. Purjeiden tukena käytetään vielä aluksen pääkonetta isopurjeen noston jäädessä odottamaan aamua. Ensimmäinen merivahtimme alkaa yön pimeydessä Teneriffan saaren valojen loistaessa aluksen perän puolella. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti