Joulukuun ensimmäisenä päivänä herätys ja aamiainen olivat normaalitapaan
klo. 07:30. Aamiaisen jälkeen oli aamun palaveri, josa päällikkö kertoi
päivän aikataulusta. Satamasta poistuminen olisi mahdollista
rajamuodollisuuksien jälkeen, ja "passitoimisto" avattaisiin kello. 10.00.
Meillä oli siis vajaa kaksi tunti aikaa käydä vielä maissa ja viimeisen
kerran ennen ylitystä maasuihkussa. Mindelon marinasta panttia vastaan
saatu kortti mittasi aina suihkussa käydessämme kulutettua vettä, joten
satamassa vesi oli kirjailmellisesti kortilla. Saarilla saadaan hyvin
vähän sateita ja maaperästä löytyvä vesi joudutaan pumppaamaan syvältä.
Saarten vuoret ovat liian matalia, jotta niiden rinteille lankeaisi
pilvien sisältämää kosteutta. Arviomme oli että pääosa saarten
käyttövedestä tehdään suuressa mittakaavassa koneellisesti merivedestä.
Tämä arvion paikkansa pitävyys pitää tarkistaa myöhemmin eri lähteiden
ollessa paremmin saatavilla. Marinassa oli langaton yhteys, johon
tunnuksen salasanoineen sai ostaa sataman infosta. Yhteys oli hinnoiteltu
datan siirtomäärän mukaan. Oma ostoksemme oli 500 Mb dataa ilman
aikarajoitusta joka maksoi hieman alle 13 euroa. Ongelma oli vain siinä
että yhteys oli toivottaman hidas ja sen käyttö jäi näin ollen avain
välttämättömien päivitysten valmiiksi saattamiseen.
Lähtövalmistelut etenivät ripeästi ja alus täyttyi niin polttoaineesta
kuin makeasta vedestä. Toiseen suuntaan laiturille kulkivat kuunarista
pois kerätyt roskat. Risto ja Henri suuntasivat vielä toiveikkaina
kalatorille täydentämään tulevan kahden viikon ruokavaliotamme tuoreella
kalalla. Viimeisten suihkuhetkien jälkeen saimmekin tervetulleen tiedon
retken onnistumisesta. Kuunariin oli tuotu runsaasti tuoretta tonnikalaa,
sekä pihveinä että muina paloina, kokonaiset 19 kiloa, josta ensimmäisiä
pihvejä pääsimme nauttimaan jo samana illan aikana.
Kuunarin tullessa merikuntoon klo. 11.00 irrotimme köydet laiturista ja
ajoimme kaupungin lahdelle, jossa aloitimme paloharjoituksen. Päällikkö
lmoitti ruorin takaa messissä havaitusta tulipalosta. Aluksen
palontorjuntakalusto haettiin esille ja pian palopostiin liitetty
vesiletku suihkutti paineella merivettä. Ei kylläkään messiin vaan partaan
yli mereen. Harjoituksen jälkeen aloitimme purjeiden nostamisen. Päällikkö
ohjasi kuunarin pohjoiselle kurssille ja oppilaat aloittivat
harjoittelemaan palaverissa ilmoitettuja vastatuulikäännöksiä. Käännösten
vaatimia tehtäviä kannella harjoiteltiin yhdessä vaihtamalla paikkoja
vinsseillä ja köysissä. Harjoitusten jälkeen olimma valmiit kääntämään
keulan kohti Barbadosta. Suora isoympyrä kurssi kohteeseen kertoi
purjehdittavaksi matkaksi noin 2016 merimailia. Tuulista riippuen
purjehdittu aika tulisi olemaan yhdeksästä kahteentoista päivään. Arvio
perustui tietoon kuunarin tekemistä aiemmista ylityksistä. Miehistön ja
oppilaiden kesken sovittiin Riston ohjeistaessa veikkauksesta, jonka
kohteena olisi sekä ensimmäinen havaintohetki Barbadoksesta että matkalla
havaittujen ja laskettujen muiden alusten määrä. Ruhtinaalliset palkinnot
olivat odottamassa ja tuotu etukäteen Suomesta.
Cap Verden saarten vaikutus tuuliin tuntui ulottuvan vielä pitkään ja yön
laskeutuessa tuuli kuoli kokonaan pois. Pasaatituulia ei ole vielä
löytynyt. Lopulta klo. 18.00 päätti päällikkö laskea purjeet ja käynnistää
moottorin. Ylitys alkaa hieman masentavasti konevoimin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti