lauantai 21. toukokuuta 2016

S1307 Malt Trail: Helsingör - Kööpenhamina

Helsingörissa nautiittiin lämpimästä suihkusta ja muista sataman mukavuuksista. Maanantai oli pyhäpäivä, joten satamatoimisto oli kiinni, mutta onneksi saatiin kuitenkin tarpeelliset ovet satamassa auki. Lounaaksi vahtimme valmisti lihapullia ja perunamuusia, jotka tekivät kauppansa. Tätä lihapullareseptiä kokeilemme myös kotona.
Illalla siistiytynyt miehistö suuntasi kaupungille, jossa nautittiin illallista ja iltapalaa pienemmissä ryhmissä. Harmaa, sateinen ja tuulinen kaupunki ei vaikuttanut kovin kutsuvalta joten olimme kaikki hyvissä ajoin takaisin veneellä ja nukkumassa.

Seuraavana aamuna kapu ilmoitti lounaan tarjoiltavan kello 13. Lounaan jälkeen suuntaisimme kohti Kööpenhaminaa. Itseä olisi vielä ainakin yksi välietappi ja purjehduspåivä kiinnostanut, mutta tällä kertaa matka eteni näin. Koska vapaata aikaa oli, niin aamupalan jälkeen suunnattiin tutustumaan Kronborgin linnaan ja linnoitukseen sekä niiden historiaan. Ehdoton kohokohta linnan ollessa aamun hetkillä kiinni oli kuitenkin merimuseo, jossa vierähti suuri osa ajasta ennen kun piti kiiruhtaa ilmoitetulle lounaalle. Lounasryhmä oli ehtinyt käydä kaupungilla ja kaupassa, joten lounastarjoilu oli tavallistakin parempi. Pitää tietenkin mainita, että kaikki Vahinella valmistetut ruuat ovat olleet oikein maittavia ja hyviä. Juha ja Äijä pitivät kiinni säätiön alusten tutusta leivontaperinteestä ja korvapuusteja oli tarjolla matkan aikana useaan otteeseen.
Lounaan jälkeen irrotettiin köydet ja kevyessä tuulessa lähdettiin matkaan. Auronko lämmitti mukavasti kannella ja kaikessa rauhassa nautimme matkasta C-vahdin huolehtiessa purjeista ja purjehduksesta. Kun oma vahtimme pääsi ruoriin oli tuulta taas jo vähän enemmän ja vauhtia saatiin taas. Tiukkaa purjeiden trimmausta ja taas kerran alitettiin matka-aika-arvio. Kööpenhaminaan saapuessa vastaan tuli  peräti kaksi loistoristeilijää, mutta hyvin mahduttiin väylälle molempien kanssa. Satamassa kiinnityttiin kuninkaallisen laiturin viereen.